Påfyllning i frysen

Idag var det dags för ännu en påfyllning av köttförrådet, frysen började bli alltför tom och mina fingrar började klia lite för mycket. Det är förvånansvärt roligt att leta efter bra kött till hundarna, att veta att mina hundar får så naturlig och nyttig mat som möjligt, samtidigt som jag vet exakt ursprunget. Den kontrollen är en väldigt go känsla!

Hittade nästan allt jag ville ha idag, några saker får jag ta vid senare tillfälle men det är inget akut. Pratade lite med en i köttdisken på City Gross så nu har jag dessutom lite mer koll på när de får in specifika delar. Totalt blev det 11,12 kg och snittet blev ca 35:-/kg, väldigt okej. Dessutom fixade jag nästan ett kg lever igår, dne kostade 17 kr. Har sagt det igen, men det är värt att upprepas, BARF behöver inte vara dyrt. Det blir vad man gör det till helt enkelt, individanpassning på flera nivåer.

Mide var i extas när hon såg vad jag kom hem med. Hon slickade sig om munnen väldigt många gånger… Idag blev det mycket lamm och fläsk, har redan en hel massa nöt. Ett par höns och ett kilo vom blev det också.P1040010

Levern, beskuren och fryst.P1040013

Redo för frysen! Det mest går på rutin nu och infrysningen går väldigt smidigt till numer. Väldigt skönt att ha allt i små lätthanterliga bitar till Lilleman. Föredrar dessutom det här alla gånger framför…P1040015

…det här. Är ganska säker på att hundarna håller med mig.Torrmat

Gjorde en liten inventering av allt kött och det ser väldigt bra ut nu. Av inälvor har jag: ungnötslever, vanlig nötlever och nötnjure. Grisnjure fungerar inte här hemma, alla har ratat det, de tuggar och tuggar men spottar till slut ut. Av fågel finns: kycklingvingar, kycklinghjärta, kalkon (mald) och höna. Av nöt har jag: mycket rent muskelkött, nöthjärta, nötben, färs, köttkross och vom. Av fläsk: mycket rent muskelkött, färs, knorrar, fötter, flatbones, revben, broskben. Även lamm, både muskelkött och ben, och vildsvin finns. Tror det var allt…

1 tanke på “Påfyllning i frysen

  1. Ulrika Örtenberg

    Vilken fest för de fyrbenta! Synd att min frökens mage inte är riktigt pepp på det hela 🙂

    Svara

Lämna en kommentar