Alvena lindaräng och Gothemhammar

Det får bli såhär istället, alldeles för många bilder och ställen vi var på.

Ihreviken och stugan vi bodde i ligger på västra sidan av Gotland, men eftersom det inte är så stora avstånd så var vi även på östra sidan. En dag besökte vi naturreservatet Alvena lindaräng och även fossillokalen Gotemhammar. Vi hade helt fantastiskt väder och njöt för fullt av värmen och tystnaden. Fotade inte så mycket som jag velat, var så upptagen med att titta på naturen att jag kom av mig lite.

Det vänstra krysset är Alvena lindaräng och det vid kusten är Gothemhammar. Ihreviken är ungefär i höjd med bukten på västra sidan, ovanför Visby.Gotland_kartagotalv

Själva naturreservatet är inte så stort, promenaden vi gick tog oss utanför reservatet och genom en hage med väldigt nyfikna ungdjur.20130506_124234

Vart vi än tittade såg vi mängder med vit- och blåsippor, vilket gällde för hela Gotland inte bara just vid Alvena. Väldigt vackert med blåvitt hav.DSC_0042 DSC_0040

Väldigt många rosa och lila blåsippor fanns det också, har inte alls sett det så mycket hemma på fastlandet.20130506_142535

Fikapaus blev det förstås, Mide höll koll på omgivningarna.DSC_0083

Sen hittade hon en jättefin askhög, det var en väldigt lycklig hund som rullade sig och frustade.DSC_0051

”Är du nöjd nu?”DSC_0058

”Nej, bara lite till!”DSC_0061

”Sådär!”DSC_0071

Fala försökte mest tigga till sig macka…DSC_0078

Mide försökte få igång Fala, gick inte så bra trots väldigt intensiva försök.DSC_0117

”Titta, matte! Det är något som blåser, jag ska bara kolla!” Den där hundens nyfikenhet vet inga gränser, på gott och ont förstås.DSC_0126

Efter Alvena lindaräng åkte vi till Gotemhammar som ligger vid kusten, enligt min fossilbok skulle det vara ett bra fossilställte. Det vet jag inte om jag kan hålla med om, men det var väldigt fint där. Det är något speciellt med havet på Gotland dessutom, jag älskar det ljusa kalket.DSC_0138

Även här var det klart och långgrunt, men det var betydligt stenigare botten. Såg ut som massiva klippblock.DSC_0129

Kamelen hade superskoj.DSC_0152

En riktigt snygg kamel, om jag får säga det själv 🙂DSC_0155

En snygg Fala dessutom, en kropp och fysik helt i min smak!DSC_0162

Vi hittade inte så många roliga fossiler där, men det gjorde inte så mycket. Både två- och fyrbenta var rätt tillfreds med att bara få vara. Fala älskar att springa fram och tillbaka längs med vattnet.DSC_0159DSC_0170

Barrskogen gick som en skarp gräns, hundarna var väldigt nyfikna på vilka små ludna ulltussar som kunde tänka sig bo där…DSC_0178

1 tanke på “Alvena lindaräng och Gothemhammar

Lämna en kommentar